Dottorato Scienze Economiche - XL ciclo

Insegnamenti previsti

  • Overview of main research methods
  • Systematic literature review
  • Econometrics
  • Social network analysis
  • Qualitative analysis
  • Financial Statement Analysis and Evaluation

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Le lezioni si svolgono in presenza presso l’Aula Dottorandi del Dipartimento.
Soltanto in casi eccezionali, previa autorizzazione da parte del Coordinamento del Dottorato, è consentita la partecipazione a distanza attraverso il Portale dei Servizi E-learning di Ateneo.

18-19 novembre 2025

Ciclo di seminari - Prof.ssa Patrizia Riva

• Adeguati assetti e Ruoli di Corporate Governance nel going concern
• Governance d’impresa nel turn around: che cosa cambia?
• Laboratorio ed Analisi dei Casi aziendali
• Comunicare l’adeguatezza degli assetti
• Risultati presentati dall’Osservatorio Unioncamere

28-29-30 maggio 2025

Ciclo di seminari - Prof. Rafal Kusa

  • Research design: literature review, research gap, questions and hypotheses
  • Variable operationalization 
  • Data collection and analysis (SEM, fsQCA, NCA and mix-method approach) 
  • Theoretical contribution and practical implications 
  • Paper writing and revising (after reviews)

3-4 marzo 2025

Ciclo di seminari - Prof. Sotaro Shibayama

  • Measuring Originality in Science
  • Risk in Science: The Socialisation of Risk-Taking in PhD Training

29 ottobre 2024

Seminario - Prof. Juan J. Garcìa-Machado

  • Welcome and Opening Address
  • Main conceptual pillars of PLS-SEM
  • Analysis of Mediation Models using SmartPLS4

9-10-11 settembre 2024

Ciclo di seminari - Prof. Dirk Meissner

  • When scientists collaborate - A multilayered perspective on entrepreneurial universities
  • The dead end of classical innovation management
  • How to make an editor mad

20 giugno 2024

Seminario - Prof.ssa Aleksandra Parteka e Prof.ssa Joanna Wolszczak-Derlacz

  • Stages of technological diversification: evidence from export data 
  • Throttle or brake? Green innovations and foreign capital in China 

4 giugno 2024

The Role of Competence Management and Talent Management in Strategic, International Human Resources Management - prof.ssa Prof. Agnieszka Knap-Stefaniuk

30 aprile e 2-3 maggio 2024

Ciclo di seminari - Prof. Vijay Pereira

  • Human Capital Management in International Business 
  • Research Strategic Management in International Business Research

Al fine di ottimizzare le procedure di autorizzazione e rimborso delle missioni per la partecipazione a iniziative scientifiche in Italia e all'estero è necessario attenersi ai seguenti passaggi:

  • Inviare una email, possibilmente con almeno sette giorni di anticipo, al Coordinatore e alla segreteria in cui si chiede l’autorizzazione alla missione, in accordo con il tutor di riferimento. In allegato deve essere presente, se disponibile, la locandina o altra documentazione riferita all'iniziativa cui s'intende partecipare. 
  • Trasmettere al Servizio Amministrazione e contabilità - email amministrazione.economia@unifg.it, prima dello svolgimento della missione, il modulo di richiesta incarico di missione riservato ai dottorandi, per i necessari adempimenti interni. Il modulo va compilato e firmato in ogni sezione.
  • Per la missione si può richiedere l'anticipazione di cassa, il cui modello va compilato e allegato al predetto incarico di missione.
  • Al termine della missione, consegnare al Servizio Amministrazione e contabilità il modulo di richiesta liquidazione, debitamente firmato, insieme a tutti i documenti in originale a supporto della missione.
  • Il rimborso delle spese di viaggio, vitto e alloggio, gli scontrini e le fatture dovranno essere prodotte in originale, corredate da carte di imbarco anche se elettroniche.

L’autorizzazione alla missione è sempre necessaria, a prescindere dalla richiesta successiva di rimborso spese.
Il Corso di Dottorato prevede l'obbligo di un periodo di formazione all'estero, la cui procedura di attivazione va indirizzata all'Ufficio Dottorati di Ateneo.

Authorization and reimbursement of missions

In order to optimize the procedures for authorization and reimbursement of missions for participation in scientific initiatives in Italy and abroad, it is necessary to follow the following steps:
Send an email, preferably with at least seven days' notice, to the Coordinator and the secretariat requesting authorization for the mission, in accordance with the designated tutor. If available, attach the event flyer or other documentation related to the initiative you intend to participate in.
Once you have received approval from the Coordinator via email, send the authorization request form reserved for doctoral students to the Administration and Accounting Service - email amministrazione.economia@unifg.it for the necessary internal procedures. The form should be completed and signed in each section.
For the mission, it is possible to request a cash advance, for which the form must be completed and attached to the aforementioned mission assignment.
At the end of the mission, submit the duly signed reimbursement request form to the Administration and Accounting Service - email amministrazione.economia@unifg.it, along with all the original supporting documents for the mission. Travel, meal, and accommodation expenses, receipts, and invoices must be submitted in their original form, accompanied by boarding passes, even if electronic.
Authorization for the mission is always necessary, regardless of any subsequent request for expense reimbursement.
The PhD program requires a mandatory period of training abroad, whose activation procedure should be addressed to the University Doctoral Office.